برنج قهوه ای را بدون نگرانی در برنامه غذایی خود قرار دهید

برنج قهوه ای شاید در نگاه اول خیلی تعجب برانگیز به نظر برسد و آن را یک نوع برنج خارجی یا بی کیفیت به حساب بیاوریم و از آن جا که ذائقه ما با نوع برنج سفید بیشتر خو گرفته است، مصرف آن در ایران کمتر مورد توجه واقع شده باشد


برنج قهوه ای چیست؟

 
برخلاف باور عمومی، برنج قهوه ای چیز جداگانه ای از برنج سفید نیست. دانه های برنج را زمانیکه از شالیزارها جدا می کنند به آن ها به خاطر داشتن پوسته شلتوک می گویند. تفاوت برنج قهوه ای با سفید در نحوه جداسازی این پوسته رویی است. برنج سفید را به کارگاه های شالی کوبی می برند تا پوست روی آن جدا شوند ولی برنج قهوه ای قبل از گرفتن پوست، آن را حرارت می دهند تا مواد معدنی و ویتامین های موجود در پوسته به مغز دانه نفوذ کند. نفوذ این مواد به دانه های برنج، باعث قهوه ای شدن رنگ آن می شود که به همین خاطر به آن برنج قهوه ای می گویند.
پس برنج قهوه ای چیزی جدا از نوع سفید آن نیست و تفاوت آن در طرز تهیه اولیه است. برنج قهوه ای به دلیل سبوسی که دارد جز غلات به حساب می آورند و نسبت کربوهیدرات های آن نسبت به بقیه انواع، بیشتر است؛ برای همین امروزه در جهان بیشتر از همه مورد توجه قرار گرفته است، مخصوصا برای افرادی که برای سلامتی خود اهمیت زیادی قائل هستند.
 

برنج قهوه ای در کجا بیشتر مصرف می شود؟


 

این برنج به دلیل اینکه ضایعات کمتری دارد، مصرف آن رو به گسترش است، ازاین رو باعث افزایش درآمد کشورهایی تولید کننده برنج شده است. این نوع برنج بیشتر در کشورهای جنوب شرقی و شرق آسیا کشت می شود و چند سالی است که مصرف آن در کشور ما افزایش پیدا کرده است.


مطلب قبلی

رشتی طارم

مطلب بعدی

برنج معطر